فهرست

آئین نامه وجین منابع

1)وضع ظاهري: كتابهاي مندرس با وضع و شرايط نامناسب را مي‌توان از مجموعه خارج نمود، اما در صورتي كه از كتابهاي پرمراجعه كننده  باشند، مي بايست با نسخه هاي جديد جايگزين شوند.

2)نسخه تكراري: اين مورد شامل كتابهايي است كه بدون دليل بيش از حد لزوم نسخه هاي تكراري آنها در مجموعه گردآوري شده است و يا مربوط به كتاب‌هايي است كه بنا به شرايط و موقعيت زماني، از عناوين پرمراجعه بوده‌اند و بنابراين از آن‌ها نسخه‌هاي تكراري تهيه و در مجموعه قرار داده شده است، اما در شرايط فعلي اهميت موضوعي خود را از دست داده‌اند و يك نسخه از آن نيز در مجموعه كفايت مي‌نمايد، لذا نسخه هاي تكراري بايد از مجموعه وجين شوند.

3)ويرايش‌هاي كهنه تر و منسوخ:  اين معيار بيشتر در خصوص كتب علمي صدق مي‌كند كه ويرايش قديمي با ورود ويرايش جديدتر منسوخ مي‌گردد، لازم است كه ويرايش قديمي از مجموعه وجين شود.

4)محتواي قديمي و كم ارزش: بعضي از كتاب‌هاي علمي پس از مرور سال‌ها، اعتبار محتوايي خود را از دست مي‌دهند و كم ارزش مي‌شوند. مثلاً در مورد زبانهاي برنامه‌نويسي و علوم كامپيوتري عمر محتوايي و تاريخ مصرف كتابها به سرعت منقضي مي گردد.

5)ميزان استفاده: با بررسي تعداد دفعات استفاده و يا به امانت رفتن يك كتاب مي توان دريافت كه چه كتابهايي بسيار كم استفاده و يا بي استفاده بوده و واجد شرايط وجين هستند. برای این کار میتوان محدوده زمانی سه سال را در نظر گرفت و کتابی که به مدت سه سال استفاده نشده است بهتر است از مجموعه خارج شود.

تبصره 1- در كليه حالات ، وجود حداقل دو نسخه از كتب تخصصي ضروري است.

تبصره 2-   منابع اطلاعاتی لاتین ترجیحا وجین کمتر صورت می گیرد.

تبصره 2-منابع الکترونیکی در صورت تهیه نسخه های جدیدتر وجین می شوند.